Waar op letten bij de aanschaf van een mountainbike? Kwaliteit vering; Vering met rebound?
12 september 2016In dit artikel kun je tips voor de beginnende mountainbiker vinden. Hierdoor kun je straks sneller, vloeiender, veiliger en vooral met meer plezier mountainbiken.
1: Zorg er voor dat je weet wat je voor en achterrem is:
Voordat je het parcours van Schoorl opgaat kun je even testen welke hendel nu de voorrem of de achterrem bedient. Dit is later goed om te weten als je de remmen gaat gebruiken in de afdalingen.
Remmen doe je het veiligst door eerst alleen de achterrem te gebruiken, wanneer dit niet voldoende meer is doordat het achterwiel gaat blokkeren en de vaart niet vermindert wordt kun je de voorrem er voorzichtig bij gebruiken.
Doe voorral voorzichtig met de voorrem in bochten en afdalingen. Bij te hard knijpen in de voorrem in een bocht kun je het voorwiel blokkeren, of tijdens een afdaling over de kop gaan.
2: Houd je snelheid onder controle:
Wanneer je een mtb huurt en deze gaat proberen op het mountainbikeparcours van Schoorl, is het belangrijk je snelheid onder controle te houden.
Zorg er voor dat wanneer je aan de afdaling begint, je een goed overzicht hebt hoe het parcours verloopt. Begin de afdaling remmend met de achterrem licht ingeknepen, wanneer dit niet meer voldoende is kun je de voorrem er bij gebruiken.
3: Verdeel je krachten:
Een goede tip is om de klimmetjes niet voluit op te fietsen. wanneer je dit doet zullen je benen verzuren en op het parcours van Schoorl komt altijd een volgende klim.
Verdeel je krachten dus goed en neem je rust in de afdalingen en op de vlakke gedeeltes.
4: Schakel op tijd:
Zorg er voor dat je voor de klimmetjes in de juiste lichte versnelling begint. Tijdens de beklimming terugschakelen is veel moeilijker. Door de kracht die je dan moet zetten schakelt de mountainbike moeilijk en kun je niet voluit kracht zetten. Hierdoor kun je makkelijk stilvallen tijdens het beklimmen.
5: Kijk vooruit in de bochten:
Door vooruit te kijken in de bochten (hiermee bedoel ik eigenlijk naar het einde van de bocht) zul je veel vloeiender rijden. Je hoeft dan niet steeds in de bocht te corrigeren en bij te sturen. Ook zul je eerder zien wanneer je weer kunt gaan beginnen met trappen.
6: Zoek je ideale lijn:
Zoek voortdurend naar het ideale spoor. Een gedeelte van het pad kan bijvoorbeeld mul zijn of vele uitstekende wortels hebben. Wanneer je vooruit kijkt kun je de voor jou ideale lijn vooraf goed bepalen waardoor je minder word afgeremd door dit soort obstakels. Het fietsen zal hierdoor een stuk soepeler gaan.
7: Houd je trappers horizontaal bij een afdaling:
Wanneer je een afdaling maakt is het belangrijk om de stand van de trappers horizontaal te houden. Dit heeft een aantal redenen. Wanneer je een trapper in de hoogste stand zou zetten is de andere automatisch helemaal beneden. De grondspeling is dan een stuk kleiner geworden. De kans dat je hierdoor wortels, stenen etc. raakt, wat eventueel een valpartij zou kunnen veroorzaken is daardoor groter.
Een andere reden is dat de ruimte tussen het achterwerk en het zadel een stuk groter wordt bij een horizontale stand van de trappers. Hierdoor kun je je benen als een soort schokbreker gebruiken en de oneffenheden in het parcours veel beter opvangen.
Ook is de balans in de fiets veel beter doordat je eigen gewicht veel centraler verdeeld wordt over de fiets dan wanneer je trappers in de verticale stand zet.
Bij het maken van bochten kun je de trappers horizontaal houden om te voorkomen dat deze de grond raken wanneer je schuin door een bocht gaat. Een techniek voor wat gevorderde rijders is de trapper die op dat moment aan de buitenzijde van de bocht is juist naar beneden te houden, hier zet je dan je volle gewicht op. De fiets krijgt hierdoor nog meer grip en de binnenste trapper die dan in de hoogste stand staat heeft nog meer grondspeling.
8: Zet je zadel op de goede hoogte:
De stand van het zadel is belangrijk om optimaal kracht te kunnen zetten. Wanneer het zadel te hoog staat kun je niet genoeg kracht zetten en heb je niet genoeg speling tussen het achterwerk en het zadel om oneffenheden op te vangen met de benen.
Wanneer het zadel te laag staat kun je niet goed kracht zetten en zul je ook eerder vermoeid raken in de benen.
Hoe zet je het zadel op de ideale hoogte? Zorg er voor dat je op het zadel gaat zitten en hierbij een van de trappers in de onderste stand zet, wanneer je je voet horizontaal houdt moet het been licht gebogen zijn.
9: Rijd in mul zand met een lagere bandenspanning:
Wanneer het in Schoorl een tijdje warm en droog is geweest ontstaan er vaak mulle plekken op het parcours van Schoorl. Veel van deze plekken worden overbrugd door platgelegde houten schapenhekjes of rubber matten. Deze liggen echter niet overal. Wanneer je een beetje lucht uit de banden laat ontsnappen bijvoorbeeld tot een druk van 1,8 – 1,9 bar zul je merken dat je veel makkelijker door het mulle zand kunt fietsen en sturen. Dit komt doordat de oppervlakte van de wat meer platgedrukte band groter is. De band zal daardoor minder diep wegzakken in het zand en een groter contact oppervlakte hebben.
10: Drink en eet voldoende:
Een rondje Schoorl is best intensief. Daarom is het belangrijk om onderweg voldoende water mee te nemen en wat te eten. Ideaal om mee te nemen is bijvoorbeeld een banaan of een energiereep.